SVENDSEN SPORT

Convenience is key!

Sportsfiskervirksomheden har fanget den helt store præmiefisk ved at digitalisere sine processer!

Ny toptunet Partner Platform samler B2B-webshop, produktinformationer og kundeportal - Alt sammen ét sted!

Svendsen Sport har fået en ny B2B-webshop - SMARTPAGE

MULIGHEDER:

Kundeportal
med smarte salgsværktøjer

"Easy order"
tilføjer hurtigt produkter til kurven

Download
nemt produktdata i Excel eller PDF-format

Svendsen Sport har fået en ny B2B-webshop - SMARTPAGE

FREMHÆVET FEATURES:

  • Brugervenlig B2B-partnerportal med smarte features
    Smart B2B-webshop med bestillingslister, som gør det lettere for forhandlere og sælgere hurtigt at kunne lægge flere produktvarianter i kurven. Listerne kan eksporteres til PDF og Excel og sendes med ud til kunderne.

  • Integration mellem AX og PIM giver en bedre brugeroplevelse
    Høj kvalitet af produktdata og overblik over lagerstatus giver de besøgende en strømlinet oplevelse på webshoppen.

  • “Download asset”-modul gør det nemmere at hente produktdata
    Med en nem afkrydsningsfunktion på hver produktside kan kunder selv bestemme, hvilke produktbilleder og produktdata de vil hente ned. I kurven kan kunden også downloade data på de produkter, der ligger deri.

  • Ordreoverblik
    På kundens dashboard findes et overblik over alle åbne ordrelinjer, som kunden har hos Svendsen Sport, samt den opdaterede forventede leveringsdato.

  • Import af kolonner fra Excel ark e.l.:
    En indbygget feature i platform tillader kunder, der lægger større ordrer, at kopiere direkte ind i en bestillingsliste fra deres egne ERP-systemer, eller Excel/CSV/osv. format. Dette tillader at lægger hundredvis af varer i kurven på én gang.

Svendsen Sport Kundecase - SMARTPAGE

Download produktdata direkte på produktsiden. | Upload CSV-fil med varenumre eller navn og tilføj hurtigt til kurven. | Se eller betal udestående fakturaer direkte på partner-platformen.

BEHOVET:

Digitalisering af de manuelle processer

Behovet hos Svendsen Sport var meget klart:

En revurdering af de mange manuelle arbejdsgange, som både var tunge og tidskrævende for virksomheden. Det tog fokus væk fra mulighederne i at udvikle på forretningsområder og produkter.

Det var et ønske om, at man på tværs af organisationen kunne arbejde mere ensartet med data. Hvor data kunne samles ét centralt sted - i et PIM-system!

Arbejdet med kunder og sælgere skulle også være smartere og styres via en central platform, som skulle være deres webshop. Her var ønsket også at implementere værktøjer til både kunden og sælgeren, så de selv kunne arbejde mere digitalt og selvstændigt.

"Hide prices"-funktionalitet

En yderst brugbar funktion for Svendsen Sports sælgere og forhandlere i de fysiske butikker.

Det giver dem mulighed for at fremvise produkterne på B2B-webshoppen uden, at kunden kan se forhandlerpriserne  - f.eks. hvis kunden i butikken vil have indsigt i nogle specifikke produktinformationer.

Så kan sælgeren bare slå "hide prices" til og webshoppen kan bruges som et stort online produktkatalog!

Den nye B2B webshop kan vise og gemme priser for brugeren - SMARTPAGE

UDFORDRINGEN:

Væk fra et ufleksibelt setup

Svendsen Sports tidligere webshop var bundet for “stramt” op til deres ERP-system (Microsoft Dynamics AX). Det gjorde det en smule kompliceret at lave kampagner og outlet på udvalgte produkter – der ville de gerne være mere agile.

Vedligeholdelsen og berigelsen af deres produkter med data krævede i det tidligere setup meget manuelt arbejde. Svendsen Sport skulle f.eks. selv udfylde datafelter, hvor der i stedet i et PIM-system kunne opsættes automatiske workflows for de felter.

Generelt var den største udfordring hos Svendsen Sport den manglende smidighed i den tidligere løsning og de mange manuelle arbejdsgange.

LØSNINGEN:

En toptunet partnerplatform, der siger farvel til manuelle arbejdsgange

Med udgangspunkt i at opbygge en stærk B2B-webshop har Svendsen Sport fået adgang til mange værdiskabende funktioner i deres løsning. Det har givet deres kunder og sælgere en masse gode værktøjer, som f.eks.:

  • Mulighed for at downloade assets og PDF’er for alle lister, som findes på webshoppen. Det kan laves ud fra din kurv. Det kan laves ud fra en favoritliste. Eller på produktniveau og få produktdata på varianter.

  • Integration mellem AX og webshop, som går det muligt at angive og hente alternative leveringsadresser.

  • Mulighed for at lave en forespørgsel på leveringsdatoer for ordren.

  • Et dashboard, hvor brugere kan se sine transaktioner, fakturerer, kassekredit, ordrehistorik og gemte lister og kurve. Herinde kan brugeren også afregne deres udestående fakturerer gennem en betalingsportal med kreditkort direkte på webshoppen.

  • Mulighed for at logge ind som sælger og lave bestillingsforslag eller tilbud til kunden. Her kan sælgeren også give rabatter på linjeniveau. Derefter kan sælgeren vælge, hvilke kunder tilbuddet skal sendes til. Alt sammen inde på webshoppen!

Alle disse funktioner er med til at understøtte Svendsen Sports ønske om at digitalisere mange af de manuelle processer og sætte strøm til deres forretning.

TEKNOLOGIER:

Dynamicweb
CMS-platform med webshop

Dynamicweb PIM
PIM-system til opbevaring af produktdata

Microsoft Dynamics AX
ERP-system til opbevaring af ordre- og lagerdata

DET TEKNISKE:

Et solidt fundament bygget i Dynamicweb All-In-One

Svendsen Sports B2B-webshop er bygget i CMS-platformen Dynamicweb, der indeholder E-commerce og PIM-modul. Webshoppen og PIM-systemet er forbundet med ERP-systemet Microsoft Dynamics AX og sikrer stabil udveksling af data mellem systemerne.

Med PIM-systemet har vi hjulpet med automatisering af variantopbygning på produktniveau. Variantstrukturen er allerede lavet – det skal de ikke sidde og lave manuelt.  Systemet ved nu, hvilke variant-dimensioner, der skal på produkterne. Det skaber mere struktur, sparer tid og minimerer fejl i produktdataet.

Selvom at vi selv er fan af at holde os så tæt på en standard løsning, som overhovedet muligt, så tilføjer vi også ekstra features til løsninger. Det har vi gjort i dette tilfælde, fordi vi sammen med Svendsen Sport kunne se forretningspotentiale i udvalgte features.

MEN – de customized features er bygget og kodet ind i løsningen, så de IKKE forvolder problemer, når Svendsen Sport en gang i fremtiden skal opgradere deres Dynamicweb-løsning til en nyere version.

Vi lægger os derfor tæt op ad Dynamicwebs egen template, når der kodes - så undgår vi at det bliver for indviklet!

Det betyder mindre udviklingstid (og resurser) på at opgradere løsningen i fremtiden!

Læs mere om Dynamicweb >>

Kundecase for Svendsen Sport - SMARTPAGE

Kundecase for Svendsen Sport - SMARTPAGE

OM:

Svendsen Sport

Svendsen Sport er en ledende europæisk udbyder af sportsfiskerudstyr. Firmaet ejer, udvikler, markedsfører og sælger en bred vifte af brands som Savage Gear, Prologic, MADCAT, DAM, Quick, Ron Thompson, Effzett, Scierra, Imax, og Water Wolf, i alle europæiske lande samt eksporterer globalt, og har et datterselskab i USA.

Svendsen Sports historie går tilbage til 1977, hvor Lars Erik Svendsen grundlagde virksomheden i en alder af bare 18 år. I dag sker hele 94 pct. af firmaets omsætning udenfor Danmark.

Svendsen Sport har egen salgsorganisation i 17 lande, herunder Nordamerika, og firmaet tæller 185 ansatte.

Branche: Engrohandel

Kunde siden: 2018

Løsning: svendsen-sport.com

Christian Thoft - forretningskonsulent hos Smartpage

Vil du vide mere om casen?

Så tøv ikke med at tage fat i mig.

Christian Thoft
Digital Forretningskonsulent
+45 71 99 47 77
ct@smartpage.dk

Andre cases

55Nord kundecase - Smartpage

55°NORD

Ny B2B & B2C webshop

Med en standard webløsning, der har fokus på brugervenlighed, er det nu blevet lettere for kunderne at handle online på 55°NORDs nye webshop.

DanKaf kundecase - Smartpage

DanKaf

Integreret webshop på bare 60 dage

Effektiv projektstryrring og forståelse for DanKaf's forretning har resulteret i en fremtidssikret og skalebar løsning.