Byg bedre webshop oplevelser
med et PIM-system


Styr alle dine produktinformationer med PIM
og optimer dine arbejdsgange med produktdata

Hvad er PIM?

Mange virksomheder oplever, at det er meget tidskrævende at arbejde med produktinformationer. Det behøver det dog ikke at være.

En PIM-løsning (Product Information Management) sikrer, at du har ET enkelt sted at indsamle, administrere og berige dine produktoplysninger. I det system, kan du også oprette et produktkatalog og distribuere det til dine salgs- og e-handelskanaler.

Med en PIM-løsning får du styr på dine data, kan langt nemmere ekspandere globalt og ikke mindst komme hurtigere på markedet med nye produkter.

Hvorfor vælge et PIM-system - Smartpage

Hvorfor vælge et PIM-system?

PIM-systemer bygger på filosofien a single source of truth, hvilket så elegant betyder, at man samler sine data ét sted.

Det giver transparenthed i virksomheden og sørger for at det altid er de opdaterede produktdata, som benyttes på tværs af systemer og kanaler (webshop, ERP-system og markedspladser)

Den største fordel ved et PIM-system er, at du kommer mange af dine manuelle processer til livs.

Med PIM kan du øge effektiviteten og arbejde smartere med dine produktdata, så du kan højne værdien af dine data og opnå en hurtigere "time-to-market" for nye produkter.

Et PIM-system hjælper dig med at forsimple de komplekse arbejdsgange med produktdata!

Et PIM-system kan hjælpe dig med at sælge mere:

I takt med at forventningerne stiger hos online kunder, har det aldrig været mere vigtigt at have styr på sine produktdata. Hvis ikke du har det, kan det i værste tilfælde betyde tabt omsætning.

Forbrugere "Googler" som aldrig før, når de leder efter produkter – og hvis ikke du viser de rigtige data på din webshop, så går du glip af et besøg (og muligvis også et salg!)

Med et PIM-system kan du nemt danne dig et hurtigt overblik over alle dine produktbeskrivelser, priser, billeder og andre vigtige data. På den måde kan du sikre dig, at du viser alle de relevante informationer om dine produkter på webshoppen.

De rette produktinformationer kan øge din konverteringsrate og drive mere salg!

LÆS: Styrk din E-commerce med PIM

Et PIM-system kan hjælpe dig med at sælge mere - Smartpage

Håndtering af +20.000 citater
& vinanmeldelser i nyt PIM-system

Med et PIM-system har Philipson Wine fået et værktøj til nemt at håndtere alle deres produktdata.

De kan nu fremvise alle relevante data, som f.eks. vinanmeldelser, produktbeskrivelser og piktogrammer på deres webshop. Det har givet mere værdi for deres kunder og været med til at hæve konverteringsraten.

De arbejder nu meget hurtigere med at berige deres vin med værdiskabende produktdata.

Philipson Wine kan styre deres produktdata mere effektivt med et PIM-system fra Perfion - Smartpage

Hvordan fungerer et PIM-system?

PIM-platformen består af 3 nøgleområder:

Import

  • Indsamler data fra eksisterende kilder som dit ERP-system eller dine leverandørers databaser
  • Definerer og renser den data du vil integrere ind i dine kataloger
  • Specificerer prioriteterne mellem forskellige datakilder

Berig

  • Beriger produkt beskrivelser med teknisk information, anvendelse og branding
  • Klassificerer produkter og associér dem med et eller flere kataloger
  • Oversætter produktinformationen til flere sprog
  • Styrer dine datas lifecycle processer (workflows og audits)
  • Kontrollerer data kvaliteten og sikrer dig, at det er den seneste version

Sælg

  • Styrer flere salgskanaler (e-commerce, print, mobile applikationer, sociale netværk, markedspladser etc)
  • Vælger det specifikke katalog og attributter som du ønsker at distribuere til hver kanal
  • Sender data til web-to-print software for nemt at kunne lave tryksager

Sådan fungerer et PIM-system - Smartpage

Hvordan hjælper vi vores kunder med PIM - Smartpage

Hvordan hjælper vi vores kunder med PIM?

Vores tilgang til PIM er den samme, som med alle vores andre services og kompetencer:

Vi har din forretning i fokus!

Når vi skal hjælpe dig med at finde et PIM-system, så ser vi først og fremmest på, hvordan systemet kan give værdi for din forretning. Vi laver en detaljeret analyse af dine interne arbejdsprocesser og datahåndtering for at kunne skræddersy en løsning, der kan højne datakvaliteten for dine produkter og give mere ensartethed.

Sammen lægger vi en plan for, hvordan PIM-systemet skal implementeres, og hvordan I ønsker at arbejde med det. Vi står for sparring, rådgivning og træning både før, under og efter implementeringen så du kan få mest muligt ud af dit PIM-system.

Skal vi hjælpe dig? - Ring eller send en mail til Christian Thoft og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med PIM.

Rådgivning og sparring ved et PIM-projekt

Vi ved at implementering af et nyt PIM-system kan være en tung opgave. Måske skal du til at lære et helt nyt system at kende? Dine arbejdsgange skal måske ændres? Eller måske har du aldrig haft et PIM-system før og skal til at lære det?

Uanset, hvor du står henne, er vi klar med den rette sparring og rådgivning, så du kan føle dig tryg gennem hele processen. Vores dygtige forretningskonsulenter er dine medspillere og kan hjælpe dig med alt lige fra afklaring og spørgsmål vedr. løsningen til træning og onboarding.

Med løbende kontakt til vores PIM-specialist vil du få den rette sparring og dialog. Fremadrettet kan vi hjælpe jer med at justere og forbedre jeres løsning, så den forsat dækker behovet i takt med at jeres forretning udvikler sig.

Vi hjælper dig der, hvor du har brug for det!

Rådgivning og sparring ved et PIM-projekt - Smartpage

Er PIM noget for dig?

Ta' fat i Christian og han kan fortælle dig, hvordan du indfrier dine målsætninger med et PIM-system.

Christian Thoft
Digital Forretningskonsulent
+45 71 99 47 77
ct@smartpage.dk

Vores tilgang til arbejdet med PIM

For at sikre at implementeringen af dit PIM-system giver dig og din forretning størst mulig værdi, har vi udformet en praktisk PIM-proces. Den er opdelt i 5 steps:

  • Initial dialog: Vi tager en snak om dine nuværende udfordringer, og hvordan et PIM-system kan hjælpe dig.
  • Analyse: Med udgangspunkt i dialogen dykker vi lidt længere ned. Vi ser på dine forretningsmål. Hvordan ser produktdata processerne ud? På hvilke kanaler benyttes produktdataet? Hvilke datatyper benytter du dig af?
    Alt dette er med til at beslutte, hvordan PIM-systemet skal tilpasses, så du får mest mulig værdi ud af det.
  • Implementering: Efter analysen begynder vi på opsætningen og konfigurationen af dit PIM-system. Vi tester løbende og har dig med gennem hele processen. Her evaluerer vi og justerer, så din PIM-løsning er toptunet og klar, når vi går i gang med deployment.
  • Deployment: Vi skifter fra test til produktion. Der vil blive foretaget en test af brugerens forståelse for brugen af PIM-systemet. Her vil vi også uddanne udvalgte personer til at blive superbrugere i løsningen.
  • Go-Live: Nu er vi klar til at gå live! Her aftales også, hvilken supportaftale der er behov for fremadrettet. Her vil vi oftest også finde en kontaktperson, som vil stå for at hjælpe jer med spørgsmål.

Når processen er gennemført, vil du være klædt på til at sætte turbo på arbejdet med produktdata i dit nye PIM-system.

Vores tilgang til arbejdet med PIM - Smartpage

Hvordan vælger jeg det rigtige PIM-system? - Smartpage

Hvordan vælger jeg det rigtige PIM-system?

Der findes mange udbydere indenfor PIM – og ofte tilbyder de samme funktioner. Det er derfor vigtigt at have styr på, hvordan man vil arbejde med sit PIM-system og, hvad det skal kunne.

Driver du kun en webshop, som den eneste salgskanal eller sælger du også produkter på markedspladser? Har dine produkter kun få datafelter, som skal udfyldes eller består dine produkter af komplekse lag af flere forskellige datafelter?

Sådanne spørgsmål er vigtige at tage stilling til før teknologien vælges - og det hjælper vi dig selvfølgelig med!

Dit PIM-system bliver aldrig bare en pakkeløsning - det skal skræddersyes til din forretning!

LÆS: Sådan vælger du det rette PIM-system

Er et PIM-system noget for alle?

Vi kan lige så godt sige det nu: PIM er ikke for alle!

Implementeringen af det rigtige PIM-system kan være en større opgave. Derfor bør man gøre sig nogle tanker før man hopper ud i sådan et projekt.

For at få mest muligt ud af et PIM-system skal man helst have en form for kompleksitet i sine produktdata. Det kan f.eks. være flere lag af data til hvert produkt, mange nye produktlanceringer om året og mange datafelter til hvert produkt.

Kendetegnet ved de kunder, som vi anbefaler et PIM-system til er, at de har mange manuelle processer, når de arbejder med produktdata.

PIM giver først mening på det tidspunkt, hvor det bliver en udfordring at opbevare sine produktdata i f.eks. Excel og samtidig have et struktureret overblik.

Mangler du struktur og overblik over dine produktdata? - så er PIM helt sikkert relevant for dig!

Er et PIM-system noget for alle? - Smartpage

DanKaf kundecase med PIM-løsning - Smartpage

Kundecase: DanKaf 

Med en PIM-løsning arbejder DanKaf hurtigere og smartere med deres produktdata.
De kan nu fremvise flere relevante produktinformationer på deres webshop.

JO Safety kundecase med PIM-løsning - Smartpage

Kundecase: JO Safety

JO Safety kan nu hurtigere lancere nye produkter med deres PIM-løsning.
Med styr på produktdata kan de nu vise flere informationer på deres produktsider.

6 hurtige fordele ved PIM - Smartpage

6 hurtige fordele ved PIM:

  • Alt dit arbejde med produktdata og berigelse er samlet ét sted
  • Du vil opnå mere ensartethed i dit data og gøre det nemmere at arbejde med
  • Du får et stærkt værktøj dedikeret til håndtering af produktdata
  • Et solidt fundament for at løfte dit salg ved visning af bedre produktdata
  • Et godt værktøj til at bygge en skalerbar omnichannel-strategi
  • En nemmere og hurtigere måde at skalere din virksomhed til nye markeder

Læs vores store PIM-guide

Bliv helt skarp på, hvordan din forretning kan få værdi ud af et PIM-system.

Vi har lavet en guide med en masse god viden om PIM.

Hvilke PIM-systemer arbejder vi med? - Smartpage

Hvilke PIM-systemer arbejder vi med?

Hos Smartpage er vi specialister i Perfion PIM og Dynamicweb PIM.

Dynamicweb har indbygget PIM system. Det er et mindre system, men er hurtigt og billigt at implementere. Med Dynamicweb PIM kan du reducere antallet af applikationer og integrationer, da PIM er integreret i All-In-One platformen. Som Premium Solution Partner hos Dynamicweb er vi altid opdateret på den nyeste viden og tekniske muligheder.

Perfion er til den mere krævende bruger, men samler ligeledes produktinformationerne ét sted, hvorfra de let kan overføres til alle publikationer, apps og websites. Smartpage er Solution Partner hos Perfion. Det betyder, at vi er i direkte dialog med Perfion, og at vi bliver hurtigt opdateret på den nyeste viden, samt de tekniske muligheder. Som nogle af de få, kan vi både rådgive og lave integrationen imellem Perfion og din løsning.

Hvert system har fordele og ulemper – vi kan hjælpe dig med at finde det rette for din forretning!

Færre fejl i dine produktdata med et PIM-system

Du har sikkert prøvet det før:

“Salgsafdelingen spørger efter et datablad med produkterne fra den nye kollektion, men de er ikke sikre på, hvilke priser, der er de rigtige og om produktet nu også har en variant i rød og blå.”

Problemet med at alle i virksomheden ikke har adgang til de opdaterede produktdata kan give problemer – ikke kun i salgsafdelingen, men også i indkøb, på lageret og i marketingsafdelingen.

Oftest bliver Excel brugt til at opbevare produktdata i, men det udløser et centralt spørgsmål: Hvilken version er den opdaterede? Og hvem har den? Og hvor ligger den nu?

PIM-systemet kan gå ind og tage over for Excel-arket og samle alle produktdata et centralt sted. Her vil alle opdaterede data ligge, samt de nyeste versioner. Datafelter kan låses, så kun brugere med adgang og rettigheder kan ændre i dem. Det giver færre fejl og sørger for at dine produkter er beriget med de rigtige informationer!

Eliminer de manuelle processer og fjern fejlkilderne med implementering af et PIM-system!

Færre fejl i dine produktdata med et PIM-system - Smartpage

Scroller du stadigvæk?

Har du fundet alt, hvad du vil vide om PIM?

Ikke helt? - så lad Christian fortælle dig om fordelene ved et PIM-system.

Ring eller send en mail til ham - han står klar til at hjælpe dig!

Sådan får du mest værdi ud af dit nye PIM-system - Smartpage

Sådan får du mest værdi ud af dit nye PIM-system

Vores erfaringer fortæller os, at der hvor vores kunder opnår mest mulig værdi ved deres PIM-system, er når de har mulighed for at sparre med os efter implementeringen.

Det er i denne fase, hvor vi i fællesskab kan gøre dig dygtigere til at bruge systemet og arbejde mere effektivt og smartere. Det sikrer os, at I er i stand til få mest mulig værdi ud af alle relevante funktioner for jer i PIM-systemet.

LÆS: Sådan bliver din PIM-implementering en forretningssucces

Husk altid at evaluere på jeres brug af PIM-systemet og stil jer spørgsmålene: Kan vi arbejde endnu smartere med vores produktdata? Har vi behov for at udvide med en add-on til systemet? Kan vi automatisere flere processer?

Det er her vi kommer ind i billedet som jeres samarbejdspartner (og ikke bare en leverandør af et stykke software).

I takt med at jeres forretning flytter sig, så opstår der nye behov ved arbejdet med produktdata – og her hjælper vi jer med at udnytte potentialet i jeres PIM-system fremadrettet.

HUSK: Det er aldrig en færdig løsning - arbejdet med PIM forandrer sig i takt med at din forretning forandrer sig.

Styr dine marketingstekster med PIM og løft din SEO-indsats:

Dine produktbeskrivelser kan have en afgørende betydning for om folk finder dine produkter i søgemaskiner. Ved at centralisere alle dine produktdata et sted i et PIM-system vil du nemmere kunne berige dine produkter med marketingstekster, der kan trække organisk trafik til din webshop.

Brug de beskrivelser og søgeord, som giver værdi for din målgruppe og opnå bedre synlighed. Sørg for at alle de nødvendige produktinformationer er angivet, så de onlinesøgende kan finde dine produkter på f.eks. Google.

Med et PIM-system kan du hurtigere danne et overblik over, hvor du kan forbedre dit SEO-arbejde for dine produkter og optimere dem til søgemaskinerne.

Bliv synlig i søgemaskinerne og tiltræk flere relevante besøgende til dit website!

Styr dine marketingstekster med PIM og løft din SEO-indsats - Smartpage

Christian Thoft - forretningskonsulent hos Smartpage

Står du tilbage med spørgsmål?

Så tøv ikke med at tage fat i mig – jeg kan svare dig på alt mellem himmel og jord om PIM-systemer!

Christian Thoft
Digital Forretningskonsulent
+45 71 99 47 77
ct@smartpage.dk

Skal vi hjælpe dig med noget andet?

Vi hjælper virksomheder med e-handel - Smartpage

Vi hjælper kunder med at binde deres systemer sammen med integrationer - Smartpage

Vi hjælper kunder med UX og Design - Smartpage