Et værdifuldt marketingsværktøj

Salget af online gavekort er over de sidste par år steget markant, og i dag står det online gavekort øverst på både mænd og kvinders ønskeliste. På trods af det, glemmer ca. 20 % af brugerne at indløse deres gavekort, der i stedet ligger derhjemme og samler støv.

Der er derfor god grund til at inkludere gavekortet i dit produktsortiment og anvende det som en del af din marketingsstrategi!

Tjek her: Trenden for søgninger på ’gavekort’ på google i Danmark fra 2010-2020.

7 grunde til at sælge online gavekort

 #1 : Gavekort giver flere konverteringer

Fasthold kunderne ved at tilbyde dem et online gavekort kort tid efter deres første konvertering.

Den første konverteringer kræver ofte adskillige timer og markedsføringskroner. Men herefter kan du skære i både budget og tidsforbrug, ved i stedet blot at sende et gavekort ud, via en automatiserede e-mail. Det samme gør sig gældende for brugere, der ligger varer i kurven uden at gennemføre salget. Her kan et online gavekort på blot 50 kr. eller 10 % føre til en konvertering.

 #2 : Gavekort giver mersalg!

72 % af brugerne med et online gavekort placerer en ordre på et større beløb end det, gavekortet lyder på. Ofte ligger mersalget på mellem 40 % og 300 %, men også mindre beløb kan i sidste ende giver en markant meromsætning. 

De kunder, der køber for et mindre beløb, vil med stor sandsynlighed komme tilbage og købe for mere end hvad restbeløbet lyder på.


 #3 : 'Free money' giver positive associationer

Det at modtage et gavekort giver modtageren positive associationer til dit brand. Er modtageren en ny kunde, har du nu alletiders mulighed for at give denne bruger en god oplevelse, der gør, at han/hun vil komme tilbage til din webshop.

 #4 : En værdifuld introduktion

Den bedste reklame, du kan få, er omtalen fra glade og tilfredse kunder. Og den er ovenikøbet gratis. Så hvorfor ikke udnytte dette ved at give dine eksisterende kunder mulighed for at give et online gavekort til venner og familie – der måske ikke i forvejen kender til dit brand.

Gør oplevelsen endnu bedre ved at lade afsenderen sætte et personligt præg på gavekortet, fx ved at indsætte et billede, en personlig tekst eller et link til det modtageren er interesseret i - fx børnetøj eller sko i str. 38.


 #5 : En win-win-win-situation der øger loyaliteten 

Beløn dine loyale kunder med et online gavekort – det giver det, vi kalder for en win-win-win-situation. Kunden ‘vinder’, da hun får en gratis gave, du ‘vinder’, da kundens loyalitet styrkes og måske du også ‘vinder’ gratis omtale i kundens netværk efter modtagelsen af gavekortet.

Gavekortene kan sendes ud i forbindelse med højtider og fødselsdage, men kan også opsættes som en automatisk-email, når kunden har købt for X antal kroner i din webshop eller gennemført X antal bestillinger.

Hvis du vil have mest ud af disse rewards, skal kunderne ikke kende dem på forhånd. Undersøgelser viser, at loyaliteten stiger mest, når belønningen kommer som en overraskelse.

 #6 : Gavekort kan øge din email-liste 

De små online gavekort kan både bruges til at konvertere første gangs besøgende og øge din e-mailliste ved at tilbyde alle, der signer sig op til dit nyhedsbrev, et online gavekort.

Med et online gavekort i hånden er forbrugeren 2,5 gange mere tilbøjelig til at betale fuld pris for produktet, hvorfor du med fordel kan tilbyde dine besøgende et lille gavekort.


 #7 : En kilde til værdifuld data 

Gavekort kan være en kilde til værdifulde data.

Især hvis du kender årsagen bag købet af gavekortet. Ved at opsamle og gemme denne data korrekt, kan du anvende den til senere brug.

Forestil dig, at Mai d. 22. marts sender et gavekort til hendes veninde Sara som en fødselsdagsgave. Det følgende år, en uge før d. 22. marts, kan du sende en e-mail til Mai under overskriften ’Det er Saras fødselsdag – måske hun vil synes om dette!’ med en række forslag til, hvad Mai kan købe i gave til Sara. Det er især muligt, hvis du har tracket Saras køb efter hun modtog gavekortet.

Blog: Nye momsregler for gavekort