PIM påvirker din ecommerce strategi

Pandemien har accelereret omstillingen til digital handel og kontakt med kunder, og set i det lys er meget forandret i 2020.

Topprioriteterne indenfor ecommerce er dog også fortsat de samme:

1

Øg brugeroplevelsen

2

Reducér omkostningerne

3

Øg indtægten

Brugerne bliver fortsat dygtigere, og deres forventninger større.

En fejlleverance til en kunde, som skyldes mangelfulde eller forkerte produktoplysninger på f.eks. en t-shirt, er generelt grund til dårlig omtale og fald i salget.

Men en fejlleverance til en underleverandør, som skyldes mangelfulde eller forkerte produktoplysninger på f.eks. installationsrør, kan forsinke et helt byggeprojekt, og i værste fald få det til at slå helt fejl.

Kvaliteten af produktdata er derfor helt essentiel for din ecommerce strategi uanset, om du har en B2C eller B2B shop.

7 PIM best-practices

Fordelen ved at håndtere dine produktdata ét samlet sted, f.eks. i et PIM-system til alle kanaler (digitale og ikke-digitale), er at det styrker din ecommerce strategi væsentligt.

Et PIM-system integrerer ikke blot med salgskanaler som websites, markedspladser og kataloger, men også live med ERP. PIM-systemet håndterer komplekse produktstrukturer, hvor information f.eks. kan arves og sammensættes automatisk.

Blog: PIM overtager hvor ERP stopper

1. Brug kunderejser til at identificere dine mest kritiske informationsmangler og muligheder, og øg på den måde dine produktinformationers modenhed


2. Mål på dine produktinformationers fuldstændighed og kvalitet


3. Fokusér på dine mest vigtige/tilgængelige kanaler på den korte bane


4. Brug syndikering


5. Udnyt analyseredskaber til at lukke huller i dit indhold


6. Styrk dine medarbejdere med PIM-værktøjer, der er intuitive at bruge


7. Opsæt automatisering, hvor det er muligt

| 7 PIM best-practices

Vil du vide mere om PIM? Jeg kan fortælle dig om mulighederne.


Christian Thoft

Digital Business Consultant  |  (+45) 71 99 47 77  |  ct@smartpage.dk