HubSpot-guide: Sådan kommer du i gang

Læsetid: 5 minutter

Få gode råd til alle mulighederne i Hubspot med en Hubspot-Partner

HubSpot er en kraftfuld alt-i-én platform til automatisering og kundeengagement af marketings- og salgsaktiviteter. Alle taler om det. Men hvordan kommer du egentlig i gang med at bruge HubSpot? Vi guider dig ud af starthullerne i 5 simple trin.

Hvad er HubSpot? 

Før vi dykker ned i detaljerne om, hvordan du kommer i gang med HubSpot, er det måske på sin plads med en kort introduktion. Hvad er HubSpot, og hvorfor er det så vigtigt for din virksomhed? 

HubSpot er en omfattende inbound marketing-, salgs- og serviceplatform, der er designet til at hjælpe virksomheder med at tiltrække, engagere og glæde deres leads og kunder. Med HubSpot kan du samle alle dine salgs- og marketingsaktiviteter ét sted – uanset om det er annoncering, e-mail marketing, kundeservice eller lead-generering.  

HubSpot er kendetegnet ved at være bygget op af fire ”hubs”: Marketing Hub, Sales Hub, Service Hub og CRM Hub, der fungerer selvstændigt, men som i selskab med hinanden skaber det bedste grundlag.

Eksempler fra Hubspot efter login

To måder at komme i gang på: Selv eller med en HubSpot-partner 

I princippet er det nemt selv at komme i gang direkte på HubSpots egen hjemmeside. Her har HubSpot guides til at lære platformen at kende. Du skal dog være indforstået med, at du skal bruge tid på at sætte dig ind i platformen, inden du kan komme i gang med opsætningen.  

Det kan derfor være en god idé at have koblet en HubSpot-partner på i processen. Fordelen ved en partner er, at de kender platformen og kan hjælpe dig med at finde det rette niveau til din virksomhed, sætte HubSpot op og lære dig, hvordan du får mest ud af platformen.  

Læs 7 fordele ved at samarbejde med en HubSpot-partner

 

Trin 1: Opret en HubSpot-konto

Starter du helt fra bunden? Så er det heldigvis hurtigt og nemt at oprette en HubSpot-konto.  

Det nemmeste er faktisk at få en HubSpot-partner til at oprette kontoen for dig. Her modtager du blot et link, som du skal underskrive – og så er du i gang.  

Du kan også oprette en HubSpot-konto på egen hånd. Uanset skal du vælge hvilke Hubs, du ønsker at få adgang til, samt hvilken abonnementsordning der passer til dit behov.

Trin 2: Integrér dine systemer med HubSpot

Næste skridt er at integrere din hjemmeside med HubSpot. Det giver dig nemlig mulighed for at administrere indhold, oprette landingssider, blogs, spore besøgendes aktivitet og meget mere direkte fra HubSpot.  

Hvis dit website er lavet i et andet CMS end HubSpot, skal du installere en cookie på websitet, som tillader tracking. For at oprette blogs og landingpages skal du sætte et subdomæne op, så de har et sted at leve. Det kræver DNS-adgang. 

Du bør også integrere dine andre eksisterende systemer til HubSpot. På den måde har du alle de værktøjer, du skal brug for, samlet på ét sted. Det kan eksempelvis være Gmail, Google Ads, Zapier, Slack, Mailchimp, Salesforce og Google Search Console. Det kan ordnes med bare få klik ved hjælp af et plug-in til platformen via HubSpot App Marketplace.

Trin 3: Design eller find templates

Før du kan komme i gang med at oprette indhold, er der en designfase. Rolig nu – du må ikke blive skræmt og tænke, at du skal kunne agere grafiker.  

Templates er nødvendige, fordi det giver dig en skabelon at arbejde ud fra. Det gælder både blogs, landingpages og mails.  

Du kan enten downloade templates fra HubSpot Marketplace eller få et bureau til at udarbejde det.

Trin 4: Opret og planlæg indhold  

Nu er det tid til at oprette og planlægge indhold og automatisere din markedsføring. Det kan være artikler, e-mails, opslag på sociale medier, automatiske workflows – alt sammen baseret på de besøgendes adfærd og interaktioner. Det sparer dig tid og sikrer, at dine kunder får det mest relevante indhold på det rigtige tidspunkt.  

Brug HubSpots indbyggede værktøjer og skabeloner til det. Længere nede på siden kan du læse mere om mulighederne i de fire forskellige hubs.

Trin 5: Analysér og optimér 

Det er vigtigt at analysere og optimere din indsats løbende. Brug analyserapporter i HubSpot til at spore vigtige målekriterier som trafik, konvertering og indtægt. Disse data kan bruges til at optimere dine kampagner og forbedre din indsats.  

Det er muligt at lave forskellige lækre visuelle dashboards i HubSpot. De gør det mere overskueligt at holde styr på din data.

 

Lær at bruge HubSpot (af HubSpot eller en partner)

Selvom HubSpot er brugervenligt, kan det godt virke overvældende og som en stejl læringskurve. Fordi det kan så meget. Derfor kan det være godt givet ud at bruge tid på at lære platformen godt at kende.  

HubSpot Academy tilbyder forskellige kurser – helt gratis. Her kan du blive klogere på blandt andet Content Marketing, E-mail Marketing, Customer Service, Website Design, Lead Generation og meget, meget mere. Du kan blot vælge det emne, du ønsker at lære mere om. 

Du kan også få en HubSpot-partner til at lære dig, hvordan platformen fungerer, og hvordan du får mest muligt ud af den. En HubSpot-partner sætter sig ind i din forretning. Derfor får du personlig vejledning – og sammen finder vi dit behov for træning. Desuden har du altid en person, du kan stille spørgsmål til.

 

Mest stillede spørgsmål

Hvad koster HubSpot?
HubSpot er i sig selv gratis. Du har adgang til en række gratis værktøjer fra de forskellige hubs. De gratis versioner er dog begrænsede. Derfor kan du opgradere til en betalt version, hvor du kan vælge mellem forskellige typer: starter, professional og entreprise. Hvad du skal vælge, afhænger af dit behov.

Skal jeg gå i gang selv eller bruge en HubSpot-partner?
Du kan godt stå for implementeringen af HubSpot, hvis du har tid og lyst. I så fald skal du betale for obligatorisk onboarding hos HubSpot. Denne frafalder, hvis du vælger en HubSpot-partner. En HubSpot partner kender HubSpot ud og ind, og kan hjælpe dig med at finde det rette niveau til dig, opsætte HubSpot og lære dig at bruge det optimalt.  

Kan jeg bruge HubSpot, hvis jeg ikke har teknisk erfaring? 
Selvfølgelig kan du det. HubSpot er designet til at være brugervenligt – selv for dem uden teknisk erfaring. Desuden har platformen masser af viden og support til rådighed.  

Kan HubSpot integreres med andre værktøjer? 
Ja, HubSpot kan nemt integreres direkte med over 1.000 apps. Det gælder blandt andet populære værktøjer som Salesforce, Microsoft Business Central, Visma economic, WordPress, Zapier og Office365. 

Skal vi hjælpe dig godt i gang? 

Som certificeret HubSpot-partner hjælper vi dig gerne med at komme i gang med HubSpot. Du kan starte med at tage en uforpligtende snak med Bonnie. Hun svarer gerne på dine spørgsmål og hjælper dig med at få overblik over dine muligheder i HubSpot.

Bonnie Groth Frølund

Strategic Business Developer og Head of Marketing Consulting

+ 45 32 26 68 17

bonnie.frolund@co3.dk