MOBILE FIRST VS. RESPONSIVE WEBDESIGN

Skrevet af Martin Jensen
Læsetid: 8 min.

Du har sikkert hørt om de to begreber? Men hvad betyder det egentlig for din forretning?

Vi gennemgår forskellen på Mobile First og Respsonsive webdesign - god fornøjelse!

Mobile first vs responsive webdesign - hvad er forskellen? - SMARTPAGE

Har du undret dig over forskellen på Mobile First og Responsive?

Med lidt hurtig research på Google står det klart, at responsivt webdesign er et must, men at mobile first er nødvendig for at ligge nr. 1. på Google. Forvirret?

Så bliv hængende, for dette blogindlæg er dedikeret til at kaste lidt lys over de 2 begreber – deres ligheder og forskelle.

Responsivt webdesign – et must?

Du har formentlig hørt om ’responsivt webdesign’ – det har nemlig været en realitet siden smartphonens indtog på markedet tilbage i 2001 og har været standard indenfor webdesign siden 2012. Kort sagt, er det altså svært at forestille sig et nyt website som ikke er responsivt.

Et responsivt website betyder kort fortalt, at elementerne på websitet er ’flydende’, så de tilpasser sig den skærmstørrelse som brugerne anvender. Det gør oplevelsen mere brugervenlig, da brugerne ikke skal zoom ind og ud for at læse teksterne og ramme knapperne.

Grunden til, at et responsivt webdesign er et must er, at 75 % surfer på nettet via mobilen. Hvis sitet ikke er responsivt (og dermed svært at navigere på), gør Google det nemt at finde din konkurrent, ved at nedprioritere din Google ranking.

Der kan være stor forskel på mobiltrafikken mellem en B2B og B2C webshop. Brugerne på en B2B webshop kunne fx være indkøbere i en virksomhed, som bestiller i deres arbejdstid.

Derfor kan der være tilfælde, hvor trafikken fra en computer er langt højere, end den gennemsnitlige trafik på andre webshops.

Derfor er et responsivt webdesign en god investering for din forretning - SMARTPAGE

Mobile first - Hvad er forskellen?

Mobile first er en teknik. Responsivt design er et skalerbart design, der passer til mange forskellige enheder.

Mobile first kan nemlig beskrives som en videreudvikling af tankegangene bag responsivt webdesign.

Ved responsivt webdesign er det typisk computerskærmen, som er udgangspunktet for designet. Websitet designes altså i første omgang til, at den oplevelse brugerne har på computerskærmen, men i et design, der skaleres ned til mindre skærme, uden at gå på kompromis med brugervenligheden.

Et mobile first webdesign tager derimod udgangspunkt i en mobil – deraf navnet – og skaleres derefter op til tablet og computerskærme. Derfor omhandler dialogen i første omgang, hvad der er bedst på mobilen. Et mobile first design vil ofte også være mere tilrettet end responsivt webdesigns.

Selve udarbejdelsen af designet vil dog fortsat være fra desktop og dernæst mobil. Jeg synes personligt, at det kan være udfordrende at designe opad, fremfor nedad. Denne proces kan selvfølgelig være forskellig fra bureau til bureau. Hvis et Mobile First projektet kræver wireframes, så vil jeg dog starte med at lave wireframes til mobilvisningen.

Hvad skal man så vælge? Ja, det afhænger fuldstændig af din målgruppe og brugerne. Er dine brugere på farten og bruger mobilen meget, så vil mobile first være et oplagt valg.

Hvorfor vælge at have fokus på Mobile First? - SMARTPAGE

Mobile first vs. Responsive – så hvad er bedst?

Der findes ikke et "korrekt" svar.

Start med at undersøge, hvad din målgruppe primært anvender. Indenfor userbility anvender man et begreb, der hedder "80-20 reglen". Hvis 80 % af din målgruppe anvender smartphonen, så vil mobile first være en god idé. Bruger de omvendt computeren, vil et responsivt design være at foretrække.

Det er dog ikke så simpelt. Måske er din mobiltrafik stigende?

”Hvad hvis min trafik fordeler sig 50%-50%?” tænker du måske.

Her er det bedste råd at tage en snak med dit webbureau. Der er altså ikke noget entydigt svar på, hvad der er bedst. Det er en individuel vurdering fra projekt til projekt.

Du skal altid vurdere, hvor konverteringerne foregår.

  • Hvor foretager dine besøgende deres køb?
  • Hvor henter de salgsmateriale?
  • Hvor læser de om produkter?
  • Hvor udfylder de en kontaktformular?

Ved at stille dig de spørgsmål kan du finde ud af, hvad der giver mening for dig.

Hvis de fleste konverteringer sker på mobil, vil en dedikeret app version af din webshop måske være en god løsning.

Hav altid styr på din digitale strategi før du vælger, hvilken vej du vil gå.

Mobile First vs. Responsive webdesign - SMARTPAGEForskellen ved Mobile First og Responsive er, at man ved Mobile First designer sit website efter brug via mobil. Derefter laver man justeringer, så det passer til andre enheder. Ved Responsivt vil man tage det samme webdesign og bruge det på alle enheder.

Morten Falslund - Digital Art Director hos SMARTPAGE

Har du spørgsmål?

Jeg kan fortælle mere om, hvad valg af webdesign betyder for dig!

Morten Falslund

Digital Art Director

Få mere viden her: