SKAL DIN VIRKSOMHED INVESTERE I EN APP?

Skrevet af Martin Jensen
Læsetid: 8 min.

I dette blogindlæg kigger vi på fordelene og muligheder ved at vælge en app, som salgskanal.

Vi ser på, hvordan du sikrer dig, at din foretning vil få mest ud af at investere i en app.

God fornøjelse!

Skal din virksomhed investere i en app? - SMARTPAGE

Hvornår er et responsivt website ikke længere nok?

Der er fuld gang i App-markedet - og der kan ligge en oplagt mulighed for din virksomhed at nå ud til et endnu større segment!

Her er lige lidt (vilde) statistikker:

Og hvis man kigger på e-commerce i apps (også kaldet mobile-commerce), så ligger der bestemt oplagte muligheder for webshopejere!

Mobile-commerce har i senere tid også nået vilde højder 📈

I 2020 udgjorde mobil e-commerce 43% af den samlede e-handel i Danmark!

Og for jer, der beskæftiger sig med international e-handel, så er der også muligheder:

I 2021 udgør mobil e-commerce 72,9% af den samlede e-handel i hele verden!

Derfor kan det være interessant at kigge nærmere på værdien i at tilføje en app til dine salgskanaler.

I nogle tilfælde vil et responsivt website ikke være tilstrækkeligt for udvalgte brugere - der kan en app give mening for dig.

Du skal derfor analysere og undersøge om din målgruppe efterspøger en bedre mobiloplevelse - du skal ikke investere i en app bare for at have den!

OBS: det er vigtigt at understrege, at et website og en app ikke udelukker hinanden. I stedet er de et fantastik team til levere en værdifuld omnichannel-oplevelse for dine kunder.

Hvis man kigger på konverteringsraten for mobilbrowsere vs. apps, så er der helt sikkert noget at hente 👇

Apps oplever bedre konverteringsrater sammenlignet med mobilbrowsere - SMARTPAGE

Apps er for alle

Du behøver ikke være McDonald's eller Jyske Bank for at udvikle en app, dine brugere vil have gavn af. Apps er for alle, uanset om du er en lille virksomhed eller en B2B forretning.

En app kan være gavnligt for den lokale frisør eller kaffebar, hvor kunderne gerne vil se priser og tilbud, mens de sidder i toget eller står i køen i supermarkedet.

Disse 'små' virksomheder kan tage deres forretning til det næste niveau, hvad angår marketing og kundeservice, ved at tilbyde deres kunder en app. 

Når det er sagt, er det vigtigt nøje at overveje, hvilken værdi appen skaber. Nok er apps for alle virksomheder uanset størrelse - men en app, der ikke skaber værdi er en dårlig forretning. 

Med din egen app kan du tage fuld kontrol over UX & UI og give en bedre mobiloplevelse - SMARTPAGE

Asos har deres egen app, hvor der er et stort fokus på UX & UI. 

Forbedre brugerengagementet

Med en app kan du forbedre brugerengagementet på smartphonen. Ofte er brugerne nemlig mere tilbøjelig til at handle gennem en app frem for browseren på smartphonen. 

En undersøgelse af Bhullar & Gill (2019), viser at de vigtigste faktorer for at brugere vil benyttes sig af apps (herunder mobile-commerce) er at brugeroplevelsen både skal være brugbar, behagelig og fornøjelig.

Du vil være i stand til at kunne levere en bedre mobiloplevelse for dine kunder ved at tilbyde dem at inteagere med din virksomhed gennem en app i stedet for en mobilbrowser, som måske ikke er fuld responsiv med alle browsere.

Generelt handler vi i stigende grad via vores smartphone.

I USA er brugen af internet på mobilen allerede overskredet brugen af internet på pc. En tendens, der ser ud til at brede sig globalt og understreger dermed, at der kan være behov for en app.

Blog: Derfor handler jeg ikke i din webshop

Men!... Du er én blandt mange

Med en forsat vækst i nye apps på app store, der i forvejen indeholder over 2 millioner apps, kan det være svært at skille sig ud, og det kræver derfor hårdt arbejde at få sin app vist.

Derudover er det de færreste forbrugere, der foretager informationssøgninger i Appstore. Her vil de fleste anvende den klassiske webbrowser på smartphonen, hvor det hovedsageligt er websites, der kommer frem blandt søgeresultaterne.

Omvendt kan søgninger efter specifik funktionalitet i Appstore bidrage til at tiltrække nye kunder, der pludselig får øjnene op for din service.

En ekstra kundeservice

En væsentlig fordel ved apps er muligheden for at anvende dem offline. Kunden er dermed ikke afhængig af et godt signal, men har altid informationerne lige ved hånden. 

Med en special designet app har du som virksomhed desuden mulighed for f.eks. at tilbyde kunderne lokationsbaseret tilbud, hurtig navigering og andre specifikke behov dine kunder måtte have. 

Blog: Løft brugeroplevelsen med micro interactions

Vi bruger flittigt apps

Når du først har fået dine brugere til at installere appen, er der stor chance for de vil bruge den.

Den gennemsnitlige smartphone-ejer bruger nemlig 4 timer om dagen på sin smartphone, og 88% af den tid anvendes på apps.

Det er derfor vigtigt, at undersøge om din målgruppe vil få mere værdi ud af at benytte en app i stedet for en mobil-version af din webshop!

Mobilbrugere benytter 88% af deres tid på apps mod 12% i mobil-browsere.

Fordele og ulemper ved apps

Fordele

  • Kan tilgås offline
  • Dækker et specifikt behov
  • Mulighed for at tilbyde en ekstra kundeservice
  • Mulighed for at øge bruger engagementet

Ulemper

  • Kræver at brugeren finder og downloader appen
  • Ved app opdateringer kræver det, at brugeren installerer den nye version
  • (Ofte) dyrere end web

Overvejelser inden du investerer i en app

Der er mange argumenter for at investere i en app og ligeledes for ikke at gøre det. 

Den første indikator på, at du burde investere i en app, er ved et kig rundt på dine konkurrenter. Tilbyder disse allerede en app – der vel og mærket downloades og anvendes – er der en god grund til, at du også burde gøre det. 

Overvej derudover, hvilket behov hos forbrugerne, du ønsker at dække, og som ikke kan dækkes via et responsivt og mobil optimeret website. Der er ingen grund til at investere i en app, som ingen gider bruge.  

Henrik Bloch - Salg- og Marketingschef hos Smartpage

Står du tilbage med spørgsmål?

Jeg kan hjælpe dig med at afklare, om en app vil give værdi for din forretning!

Henrik Bloch
Head of Sales & Marketing
+45 51 91 80 02
hb@smartpage.dk

Find mere viden her: 

Den store PIM-guide - SMARTPAGE

PIM-SYSTEM

Den store PIM-guide - få helt styr på muligheder og fordele

Læs vores store guide om PIM-systemer og bliv klogere på, hvordan det kan give værdi for din forretning.

Forskellen på UI og UX - SMARTPAGE

UX & DESIGN

UI vs. UX - what's the difference?

Vi kaster lidt lys over to meget brugte termer inden for webdesign - User Interface & User Experience. Bliv skarpere på de to begreber.