STYRK DIN E-COMMERCE STRATEGI MED PRODUKTDATA

Skrevet af Martin Jensen
Læsetid: 8 min.

I en stigende digitaliseret verden, hvor der handles og browses produkter på tværs af enheder, er det en fordel at kunne levere gnidningsfrie brugeroplevelser med de rette produktdata.

Derfor bør din E-commerce strategi også tage stilling til dine produktinformationers modenhed.

Styrk din E-commerce straegi med produktdata i et PIM-system - SMARTPAGE

Fortællingen om dine produkter

I en E-commerce strategi bør du hele tiden vurdere om du præsenterer og fortæller om dine produkter på en måde og med informationer, som henvender sig til målgruppen.

Du skal med andre ord se på, hvordan din målgruppe oplever dine produkter. Det gør de typisk igennem produktdata og produktinformationer - og dem skal du have styr på!

Oplevelsen af dine produkter beror på fyldestgørende og relevante informationer som billeder, produktbeskrivelser, USPs, tekniske specifikationer og features. De kan præsenteres i alle former, der øger brugerens oplevelse af produktet; tekst, 2D-billeder, 3D-interaktive moduler, video, animationer og spil.

Sikrer du dig, at du fremviser alle de relevante produktinformationer på din webshop?  - SMARTPAGE

Sikrer du dig, at du fremviser alle de relevante produktinformationer på din webshop?

Derfor bør du i din E-commerce strategi tage stilling til om kvaliteten af dine produktdata er gode nok til de forskellige kanaler, hvor du vil vise dem eller sælge dem. Og så bør du også se på, hvilke typer af produktinformationer, som skal fremvises på, hvilke kanaler.

Din fortælling og præsentation af dine produkter skal være konsistent på tværs af enheder – og der kan et PIM-system være del oplagte værktøj til at opbevare og distribuere dine produktdata ud til de relevante kanaler og enheder.

LÆS: Den store PIM-guide - få styr på værdien af systemet

Brugeroplevelsen beror på dine informationers modenhed

Når informationerne er ét centralt sted i et PIM-system, der distribueres til alle kanaler, bliver produktfortællingen konsistent. Kunden finder de samme tekniske specifikationer på et givent produkt på Amazon, i egen webshop og i det trykte katalog.

Der kan være færre eller flere specifikationer afhængigt at kanalens målgruppe og muligheder, men en oplysning om f.eks. størrelse vil være den samme på tværs af kanaler, fordi den kommer fra ét centralt sted og vedligeholdes her.

Med produktinformationer samlet ét sted er det enkelt at distribuere informationerne. En virksomhed kan samlet set have et værdifuldt hav af produktinformationer liggende hos forskellige medarbejdere, i forskellige systemer (fra Excel til egne databaser) og i forskellige afdelinger, som aldrig kommer ud til kunden. Hvis de lå i ét fælles PIM-system, ville de kunne præsenteres for brugerne og øge kundens oplevelse af dine produkter.

I et PIM-system kan du nemt samle alle dine produktdata ét centralt sted - SMARTPAGE

I et PIM-system kan du nemt samle alle dine produktdata ét centralt sted

Det er her filosofien om en “Single-Source-of-Truth" spiller en kæmpe rolle i at kunne levere en gnidningsfri brugeroplevelse på tværs af enheder.

Hvis du sørger for at dine produktdata er opdateret ét centralt sted, så sikrer du dig at de korrekte produktinformationer vises på f.eks. både webshop, i fysisk butik, i ERP-system og på tværs af afdelingerne i din virksomhed.

Du vil derfor også være i stand til opbygge en E-commerce strategi, der med produktdata kan levere værdi for kunderne i flere af deres touch points i købsrejsen.

LÆS: 9 steder hvor produktdata kan øge dit salg

Hvad med de ansattes oplevelse?

Når du får implementeret et PIM-system som værktøj i din virksomhed, stiger overblikket og kontrollen med produktinformationerne og brugeroplevelsen. Det øger medarbejdernes oplevelse af at være i kontrol og have overblik på tværs af afdelinger i din virksomhed.

Ved at udnytte mulighederne i et PIM-system får alle ansatte i de forskellige afdelinger det samme billede af produktdata og produktinformationer - SMARTPAGE

Ved at udnytte mulighederne i et PIM-system får alle ansatte i de forskellige afdelinger det samme billede af produktdata og produktinformationer – der benyttes derfor kun up to date informationer!

Et PIM-system kan tydeligt og enkelt vise på et dashboard, hvilke produkter, der f.eks. er klar til publicering i katalog. Det kan også i en completeness bar grafisk vise, hvor klar et produkt er til publicering på f.eks. Amazon. Der kan opsættes automatisk udsendelse af e-mail til medarbejdere, når de f.eks. mangler at indsætte USPs til websitet.

VIDEO: Sådan opsættes nemt kanaler og dashboard i Perfion PIM

Og hvad med partnerne?

Når produktinformationer er kontrolleret ét samlet sted i et PIM-system, vil partnerne i højere grad opleve at få korrekte produkter med korrekte og ensartede produktinformationer. Og de kan få produktinformationer tilrettet deres kunders behov.

Det kan med et PIM-system gøres i et format, der passer til partnerens virksomhed (live feed, Excel, pdf-datablade etc.).

Du vil derfor med et PIM-system være i stand til at levere special tilpassede Product Feeds med produktdata til dine partnere og forhandlere. Det kan f.eks. være Product Feeds, som bruges på online markedspladser eller til Drop shipment webshops.

Med et PIM-system kan du lettere dele produktdata til flere forskellige salgskanaler - SMARTPAGE

Med et PIM-system kan du lettere dele produktdata til flere forskellige salgskanaler

På den måde er du med til at øge partnerens oplevelse og dennes kunders oplevelse af dine produkter.

Christian Thoft - forretningskonsulent hos Smartpage

Står du tilbage med spørgsmål?

Jeg kan fortælle mere om værdien ved produktdata i din E-commerce strategi

Christian Thoft

Digital forretningskonsulent

Find mere viden her: 

Den store PIM-guide - SMARTPAGE

PIM-SYSTEM

Den store PIM-guide - få helt styr på muligheder og fordele

Læs vores store guide om PIM-systemer og bliv klogere på, hvordan det kan give værdi for din forretning.

Steder hvor produktdata kan øge din omsætning - SMARTPAGE

E-HANDEL

9 steder hvor produktdata kan øge dit salg

Læs vores blogindlæg om produktdata på webshops og konvertere flere af dine besøgende til kunder!