USABILITY TESTS ER VIGTIGE

Skrevet af Martin Jensen
Læsetid: 7 min.

Test løbende dit website eller webshops brugervenlighed af. I værste tilfælde kan du gå glip af salg og konverteringer.

Læs mere om, hvorfor usability tests eller brugertests er vigtige, når vi snakker om webdesign.

Usability test eller brugertest er vigtige - SMARTPAGE

Hvad er en 'usability test'?

En usability test – på dansk brugertest – er en test af dit website, herunder hvor brugervenligt sitet er at navigere rundt på, og om det er overskueligt, forståeligt, osv.

En usability test kan udformes på flere forskellige måder, alt efter hvad du gerne vil teste.

Dog er det vigtigt at understrege, at det ikke er nok blot at ’spørge’ venner og kollegaer hvad de synes om dit website.

Gør du det, risikerer du at:

  • Testpersonerne ikke vil såre dig, og derfor bruger mere tid på at rose dit site, frem for at kritisere det.
     
  • Ikke ved hvad de skal sige (for ét er hvad vi mennesker tror vi vil gøre, noget andet er hvad vi reelt gør)
     
  • De ikke vil virke dumme og derfor hurtig svarer ’det er et superflot site, der er nemt at navigere rundt på,’ selvom de mener det stik modsatte
     
  • De gerne vil hjælpe, at de kommer med så mange ideer til forbedringer og ændringer, at hvis du rent faktisk implementerede dem alle, vil du få et website med feature overload.

Usability testen kan afvikles online af eksterne bureauer eller du kan afholde testen selv. Det afhænger naturligvis af de ressourcer – både økonomisk og tidsmæssigt – du har til rådighed.

UX & UI spiller en stor rolle for usability - SMARTPAGEUX & UI spiller en stor rolle i at opnå en god usability af dit website eller applikation

Derfor er usability test vigtige

En usability test er med til at give fundamental viden om brugernes tanker og handlinger på sitet og giver dermed et praj om, hvor du skal sætte ind, for at forbedre brugeroplevelsen.

For hvor analyseværktøjer som Google Analytics giver dig svaret på, hvordan dine brugere handler, giver en usability test dig svaret på, hvorfor de handler, som de gør.

Og det kan være værdifuld viden. 

En usability test kan hjælpe dig til at:

  • Forbedrer dit websites brugervenlighed 
  • Sikre en høj brugeroplevelse 
  • Giver flere konverteringer 
  • Genererer glade og tilfredse kunder (der kommer igen og anbefaler sitet til andre) 
  • Give et konkurrencedygtigt site med værdi for kunden

Tænk-højt-test

Tænk-højt-testen er en forholdsvis enkelt og relativ billig metode, du selv kan afvikle.  

Her observerer du testpersonerne, mens de navigerer rundt på sitet, og har du brug for det, kan du undervejs afbryde og stille spørgsmål.  

Pay attention to what users do, not what they say.

Men pas på, at du ikke konstant afbryder for at spørge, hvad de tænker, men i stedet observere deres handlinger.  

Sæt et testscenarie op med en beskrivelse af formålet, rammerne og opgaverne, som testpersonerne skal igennem. 

Lav en tænk-højt-test og få brugbar data på dit webdesign - SMARTPAGE

Hvor mange testpersoner?

Det er jo klart bedre at teste websitet på én person (der ikke har kendskab til løsningen), frem for slet ikke at teste det.

Dem, der udvikler websitet, kan se sig blind på fejl og mangler – du kender det sikkert selv fra stilen i folkeskolen. Det er altid en fordel at få nogen til at se det færdige resultat med friske øjne.

For at gennemføre en brugbar test med gode testresultater, har du faktisk ikke brug for mere end 5-8 testpersoner. Dette antal er nok til at se et mønster og finde de fleste fejl eller mangler.  

Statistisk er forskellen på, om du har 5-8 og 20-30 testpersoner ikke større end 5%. 

Antallet af respondenter kommer selvfølgelig også an på antallet af forskellige brugertyper i din målgruppe, særlige demografier og lign. Jo større forskel, der er på din målgruppe, jo flere testpersoner bør du også anvende.

Morten Falslund - Digital Art Director hos SMARTPAGE

Har du spørgsmål?

Jeg kan fortælle mere om brugertest!

Morten Falslund

Digital Art Director

Få mere viden her: